top of page

תופעת האבנית והשפעת מים מותפלים במי השתייה

עודכן: 13 באוק׳ 2020


האבנית מוצגת בויקיפדיה כשקיעת מינרלים במערכות המים, למעשה אבנית היא התמוססות של מינרלים ומלחים במים והמים ממסים לתוכם סלעים וחומרים נוספים כשהם ניגרים על פני הרקע או מחלחלים למי התהום.

ברוב המקרים האבנית המצויה במי הברז בארץ אינה מזיקה לבריאות ואף רצויה היות והיא מספקת לנו מינרלים ומלחים חיוניים לתהליכים בגוף האדם, אך ברוב המקרים היא גורמת לנזקים במערכות המים.

המים המגיעים לבתים בצנרת מכילים מרחפים, מינרליים ומלחים מומסים, מתכות כבדות מומסות ולפעמים חומרי הדברה וחומרים משאריות תעשייתיות ואחרות המזהמים את המים שלא לדבר על חיידקים ובקטריות שמתפתחים מפעם לפעם במערכות מי השתייה.

לא פעם אנחנו נקראים באזורים שונים של הארץ להרתיח את מי השתייה עקב התפרצות של חיידקים ובקטריות במים למרות הטיפול המסיבי שנעשה בארץ במים למניעת התפתחותם באמצעות החדרת כלור למים שלפעמים אנחנו מריחים אותו וטועמים במי השתייה, הכלור כשלעצמו בכמויות גדולות אינו רצוי במי השתייה ולפעמים אף מזיק.

לא פעם אנחנו נתקלים במשקעים במערכות המים שלנו שגורמים לנו לנזקים כמו סתימת צנרת כתוצאה של שקיעת מרחפים וממינרליים, שיבוש בסגירת מגופים וברזים, נזק ושקיעה מסיבית במתקני חימום מים ובנוסף איבודי אנרגיה גדולים עקב מעטפת אבנית סביב גופי החימום.

מים מותפלים הולכים ונעשים היום יותר נפוצים עקב המחסור של מי שתייה במאגרי המים הארציים ומאפשרים לנו מי שתייה בלתי מוגבלים כפי שהורגלנו עד כה שלא כמו בכמה מדינות בעולם שישנם מגבלות על צריכת המים אך עם זאת המים הם חסרי מינרלים ומלחים שחיוניים לנו כבני האדם, חלק קטן מהמינרלים מוספים למים המותפלים אך לא כול מה שנחוץ, אני מקווה שלא נתעורר עוד כמה שנים עם פרשה דומה לרמדיה אך בקנה מידה רחב יותר שכולל את כול האוכלוסייה, צריך לבצע בדק מידי ולהוסיף את כול המינרלים החיוניים למים.

בד בבד עם הופעת המים המותפלים בחיינו התחלנו לחוות מפעם לפעם במקומות שונים מים חומים היוצאים מהברזים, לתופעה ישנם שני הסברים, אחד שאיבת יתר ממקורות מים שמעלה גם מרחפים שונים הנמצאים במקורות אלה והמסת משקעים ואבנית מהצנרת על ידי מים מותפלים המגיעים באמצעות מערכת המים, המים המותפלים הם חומציים ולכן הם מפרקים את האבנית והמרחפים ששקעו בצנרת.

התופעה של פירוק משקעי האבנית מהצנרת בעיקרון מונעת חלק מנזיקי האבנית למערכות המים אך במערכות ישנות היא חושפת אותנו לבעיית נזילות בצנרת הנגרמת כתוצאה מפירוק האבנית שהתיישבה בצנרת ובחלק מהמקרים גרמה לסתימה בדליפות שהיו במערכת וכן לתקיפת הצנרת עצמה וספיחת מתכות למים.

את הטיפול במרחפים במים ניתן לצמצם עד כמעט למנוע בעזרת מסנן מים המורכב בכניסת המים לאחר המונה, את בעיית המתכות הכבדות והכלור במים ניתן לצמצם ועד כדי למנוע בעזרת מסנן מים המכיל אלמנט של פחם פעיל הסופח אליו את המתכות הכבדות והכלור ועוד חומרים אחרים מזיקים, את הטיפול במשקעי האבנית ניתן לבצע במספר שיטות חלק מומלצות יותר וחלק פחות.

בכתבה שכתבתי על אחזקת דודי שמש תיארתי את הבעיות בדודים ומה צריך לבצע כדי לצמצם עד למנוע את הבעיות בעיות דומות ישנם גם במכונות כביסה, מדיחי כלים, קומקומים או מוצרים שונים לחימום והרתחת מים.

במבנים גדולים נהוג לבנות גם מכלי אגירת מים כדי לשמור על אספקה תקינה של מים ולצורכי מערכת כיבוי, מאגרי מים אלו חייבים טיפול שותף כפי שכתבתי במאמר קודם מים מזוהמים בת"א: "פגרי עכברים במאגר מי שתייה פרטי של בניין" במאמר פרטתי את הבעיות וכיצד צריך לטפל בהם.

את בעיית האבנית ניתן לצמצם באמצעים שונים כמו שילוב מערכות טיפול אלקטרוליטי במים, טיפול במגנטים, בעזרת גבישי פולי פוספט ומערכות אוסמוזה ועוד.

חלק מהטיפולים אינם רצויים למי שתייה וחלק מהן יכולים להועיל, רצוי להתייעץ עם יועץ אחזקה להתאמת המערכת היעילה ביותר בכול מבנה ספציפי ובהתאם לשימוש ולקבוע את תדירות ואופן האחזקה הנדרשת למערכת שתותקן.

אשמח לייעץ בנושא להתאים את המערכת למבנה וכן לייעץ בכול הנוגע לתחזוקת מערכות המים במבנה ולתחזוקה כוללת של המבנה.

הכותב הינו יועץ לתחזוקת בתים ומבנים, בעל כ-40 שנות ניסיון בניהול ואחזקה, והנדסאי חשמל בהכשרתו.

למאמרים נוספים בנושא תחזוקת מבנים באתר האינטרנט של יוסי אינהורן: www.einhoren.com

517 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

טיפול באשפה במגדלי מגורים ובמבנים משותפים בכלל

שאלה שנשאלתי בקבוצת הווטסאפ שלי, "מה הם החסרונות בחדר אשפה מתחת לדירה". היכנסו לקבוצת הווטסאפ שאלו שאלות וקבלו תשובות בנוגע לתחזוקה וניהול מגדלי מגורים ומבנים ברוב מגדלי המגורים מקצים חדר אשפה ויש סבי

מה מצב מגדל המגורים שלכם, חורף, קיץ, סתוו או אביב

את מצב מגדלי המגורים ומבנים בכלל ניתן לסווג לפי עונות השנה. מעניין לדעת מה העונה שבו נמצא מגדל המגורים שלכם? היכנסו כאן וענו על השאלה. מגדל מגורים או כול מבנה אחר מתחיל את חייו כשמגדל המגורים או הבניי

bottom of page