top of page

בניין ירוק ?! אחזקה בהמשך הדרך!!!

עודכן: 13 באוק׳ 2020

בניין ירוק ?! אחזקה בהמשך הדרך!!!

אכן בניין ירוק הוא סמל סטטוס ומדי פעם מופיעים כתבות בנושא בניין ירוק, פה ושם נבנים מבנים שמכנים אותם בניין ירוק, וביבבנית בבניין ירוק ננוחם?, מה קורה לאחר מכן האם יש אחזקה משמרת לכול אורך חיי הבניין, וכמה ירוק נישאר הבניין בחתך של שנות חייו.

אומנם הכתבה בנושא בעיתון הארץ העלתה פעם נוספת את הנושא ואינני מתכוון להתייחס לכתבה עצמה ולתגובות שהביאה ולשפוט בנושא, מי שמני?.

עמדתי בנושא בנויה על ניסיוני רב בשנים באחזקת מבנים ועל השפעת אחזקת המבנים ויכולתם לשמר את המבנים והתכנון הבסיסי לאורך שנים ואולי גם לשפר אותם עם התקדמות הזמן, הטכנולוגיה, הידע והיכולות.

אתחיל עוד קודם בנושא התכנון של הבניין וההגדרות שהוצבו בפני המתכננים ואפילו לפני כן בתכנון העירוני הסביבתי שתומך במבנים וכלל תחבורה.

התכנון העירוני צריך לשקף מספר עובדות שאמורות לעזור, צפיפות מבנים, שטחים ציבוריים, דרכי גישה, זיהום אוויר סביבתי, תחבורה ציבורית, פליטת חום של המבנה, אזורי ייעוד של מבנים (מסחרי, משרדים, תעשייה או מגורים), צמחיה, מחזור פנימי במבנים ומחזור חיצוני ועוד נושאים רבים ואחרים שלא העליתי כאן וראוי שיועל.

נושאים אלו אמורים להוות בנוסף על נושאי הבטיחות דרישות לתכנון הבניין ולאחר מכן גם לאחזקתו ברבות הימים ולכן דרוש פיקוח עירוני על רמת האחזקה של הבניין במיוחד בהיבט הבטיחותי אך לא רק.

מצד שני נושאים אלו אמורים גם לחייב את העריות לרמה גבוהה של אחזקת הסביבה והשטחים הציבוריים שיכבדו את המבנים שהם עוטפים ויתמכו בהם.

לאחר שדיברנו קצת על סביבת המבנה ותנאים שהעריות אמורות לאכוף על המבנה באו נדבר קצת על תכנון המבנה עצמו, זה לא סוד שבארץ מעתיקים טרנדים מחול שלא מתאימים לאקלים ולמציאות בארץ.

מבנים בעלי מעטפת זכוכית אינם מתאימים לארץ חמה כמו שלנו, הם מבנים מבזבזים אנרגיה במיוחד בתחום המיזוג והחשמל, בארץ רצוי להתמקד במבני אבן בעלי מעטה חיצוני עבה וכבד, מי שניכנס למבנה כזה ובמיוחד מבנים ישנים מיד מבחין בהפרשי הטמפרטורה בין פנים לחוץ גם ללא מיזוג, ואכן צריך לשלב בארץ בנייה שכזו תוך כדי התחשבות בבעיות נוספות כמו תאורה, אוורור, רעידות אדמה ויכולת שרידות , התפתחות והטמעת חידושים וטכנולוגיות נוספות עם הזמן.

המבנה אמור להיות מתוכנן לאורך חיים ארוך של מאות שנים ויותר, וגם הסביבה אמורה להתאים את עצמה לכך, לשם כך המבנה עוד בשלב תכנונו צריך לשים דגש רב בנושא תכנון האחזקה והיכולת לתחזק אלמנטים שונים במבנה ובסביבתו, נכון הוא שבהרבה פרויקטים של בניה מתקשטים ביועץ אחזקה אך לצערי יועצי האחזקה כנראה נופלים בפני התכנון האדריכלי והחיסכון בכסף עבור בניית המבנה וכתוצאה מכך נוצרים המון ליקויים שמקשים על אחזקת המבנים ולפעמים אף יוצרים מצבים בלתי אפשריים.

נכון להיום יש מצב נתון שקשה לשנותו מסיבות שונות (זה לא אומר שלא צריך לשנות או שאי אפשר, צריך ואפשר) אך לפחות בואו ונעשה את מה שניתן להשיג היום במבנים קיימים, בואו נתחזק נכון את המבנים כך שישמרו את עצמם במצב טוב ואף אם אפשר נשפר אותם ונבדוק האם ניתן להכניס ולטפל בנושאים נוספים ולהעמיד את המבנים בחתך הזמן תמיד רלוונטיים ולא מוזנחים.

נכון הוא שתהליך זה דורש הוצאות רבות אך תכנון אחזקה ומערך שיפורים נכון למבנה יביא לשימור ערך המבנה ובמקרים רבים אף לשיפור ערך המבנה כך שלהשקעה יש רווח בכול מקרה כמו השקעה במניות מניבות לאורך זמן או אפילו הגדלה בדמי השכירות של נכס מושכר כתלות במעמד הבניין וסביבתו כך שההשקעה בסופו של דבר חוזרת ואף נותנת רווחים.

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

טיפול באשפה במגדלי מגורים ובמבנים משותפים בכלל

שאלה שנשאלתי בקבוצת הווטסאפ שלי, "מה הם החסרונות בחדר אשפה מתחת לדירה". היכנסו לקבוצת הווטסאפ שאלו שאלות וקבלו תשובות בנוגע לתחזוקה וניהול מגדלי מגורים ומבנים ברוב מגדלי המגורים מקצים חדר אשפה ויש סבי

מה מצב מגדל המגורים שלכם, חורף, קיץ, סתוו או אביב

את מצב מגדלי המגורים ומבנים בכלל ניתן לסווג לפי עונות השנה. מעניין לדעת מה העונה שבו נמצא מגדל המגורים שלכם? היכנסו כאן וענו על השאלה. מגדל מגורים או כול מבנה אחר מתחיל את חייו כשמגדל המגורים או הבניי

bottom of page